Dit wordt geen uitgebreide handleiding over hoe je de plugin van Yoast moet installeren en configureren, daarvoor kun je prima terecht bij het duidelijke artikel van Webtalis.nl WordPress SEO by Yoast Instellen.
Nee, ik wil je hier alleen wat tips geven voor het aanpassen van je teksten en SEO titels om beter te scoren bij Google, minimale werkzaamheden die je goed kunnen helpen.
Je zult vast een idee hebben over de tekst die je in een artikel wilt gaan schrijven, je hebt al een onderwerp en misschien zelfs al een idee voor een titel.
Zeg dat je een artikel wilt schrijven over Joomla! SEO en je daarbij ook in gaat op een SEO component die je daarvoor kunt gebruiken.
Je begint met een Titel: Zoekmachine Optimalisatie voor Joomla! en je begint te schrijven over de basis instellingen van Joomla, de Permalinks etc en dan over de Joomla component die je kan helpen voor betere URLs en andere zaken.
Maar je wilt graag een artikel dat geoptimaliseerd is voor Joomla SEO Component omdat je weet dat je doelgroep op die term zoekt en niet zozeer op Zoekmachine Optimalisatie.
Dus dat heb je ook ingevoerd bij de algemene tab van het scherm van WordPress SEO van Yoast.
En zoals je ziet, alles staat nog in het rood, inclusief dat kleine stoplichtje met daarnaast die fijne tekst: SEO: Slecht …
Ja, denk je dan, dat ken ik, maar wat moet ik ermee, hoe kan ik zorgen dat het groen wordt?
Daarvoor gaan we niet kijken naar de tab pagina-analyse, die is voor later als je nog meer over SEO geleerd hebt, nee, wij concentreren ons op de meldingen in de algemene tab.
Als je die goed hebt, dan heb je je al dik gewonnen.
De Algemene Tab van WordPress SEO van Yoast
Op die algemene tab staan de volgende opties:
Het focus-trefwoord is gevonden in:
- Artikelkoptekst
- Paginatitel
- Pagina-URL
- Inhoud
- Meta-omschrijving
Daar gaan we ons dus op richten.
De artikelkoptekst is hier de titel van je bericht zoals je dat boven de tekst inhoud geschreven hebt in het Titel veld. Op basis van die titel wordt ook je URL aangemaakt. Tenminste bij een nieuw bericht, bij een bestaand gepubliceerd bericht zal hij de oude URL houden. Blijf dan van die URL af als die al in Google's zoekresultaten voorkomt.
N.b. mocht je de URL toch willen veranderen, dan moet je met 301 redirects gaan werken en dat is een compleet ander onderwerp.
In dit voorbeeld gaan we de titel veranderen zodat ook de URL veranderd.
Daarvoor heb ik de Titel van het artikel herschreven zodat daarbij de gewenste zoekterm er in voorkomt.
Dan weer het concept opgeslaan en je ziet dat we nu twee opties in het groen hebben.
Stap 1: Artikelkoptekst en URL groen.
Nu staat de Paginatitel nog op rood, maar die hadden we toch aangepast? Ja, alleen die Paginatitel die Yoast hier bedoeld is de SEO titel en die kan anders zijn dan de Artikelkoptekst (Titel van je artikel).
Je moet dus nu de SEO titel nog aanpassen zodat ook daar Joomla SEO Component komt te staan. Je kunt meestal al volstaan met het kopiëren van je artikelkoptekst naar het SEO titel veld.
Daarnaast moet je bij de inhoud van je artikel ook nog je focus keyword invullen. In mijn geval kan dat makkelijk een aantal keer en ik zet hem ook nog in een sub hoofding in het artikel.
Nu zijn we opgeklommen naar SEO: Matig en nog een onderdeel op de algemene tab in het rood.
Speciaal, de Meta Omschrijving
Die Meta-omschrijving is vooral van belang voor de click-through rate in Google's zoekresultaten pagina, simpel gezegd: De tekst onder de titel van je pagina in Google die ervoor moet zorgen dat je op die link klikt en niet op een van die andere 10.
Je meta-omschrijving moet dus een soort kleine advertentie zijn die de gebruikers van Google verleiden om naar jouw pagina te gaan omdat ze daar het antwoord op hun vraag verwachten.
Het veld waarin je die meta-omschrijving zet staat direct onder het SEO Titel veld.
Zoals je hierboven kunt zien is de meta-omschrijving ingevuld en hebben we alles in het groen op het algemene tabblad. De tekst in je meta-omschrijving heeft je focus keyword en lokt lezers naar binnen om te zien over welke component je het hebt. Met de … geef je aan dat er nog meer te lezen is.
Bij het status stoplicht bovenaan je pagina in het blok “Publiceren” staan we nu op Oranje = SEO: OK
Nu pas gaan we naar de pagina-analyse tab en kijken we wat er nog moet gebeuren.
De laatste loodjes.
De tekst is nog te weinig, maar tegen de tijd dat je klaar bent met het artikel zal het zeker meer dan 300 woorden bevatten, een aantal dat Yoast en Google graag als minimum zien. Maar maak je daar niet teveel zorgen over, belangrijker is dat je bezoeker voldoende goede informatie vindt over wat hij/zij zocht.
De andere, makkelijk op te lossen, melding is dat je een afbeelding moet voegen in je artikel met daarbij het focus zoekwoord in de alt tab. Ik gebruik zelf ook liefst afbeeldingen waarbij mijn focus zoekwoord ook in de afbeeldingsnaam zit.
Upload je afbeelding en vul het Titel en het Alt-tekst veld in met een beschrijving van de afbeelding, met je focus trefwoord natuurlijk daarin opgenomen.
En met voldoende inhoud zodat je bezoekers blij zijn is ook aan het laatste loodje van WordPress SEO van Yoast voldaan en krijgen we een groen stoplicht en de status SEO: Goed. Ook de pagina-analyse is zo goed als groen.
Nu kun jij aan de slag met jouw zoekmachine optimalisatie waarbij de WordPress SEO Plugin van Yoast een uitstekend hulpmiddel is. En jij? Kun jij nu weer wat meer doen met je zoekmachine optimalisatie?
Geef een reactie